باسمه تعالی
دیدگاه حضرت علی (ع) در تفسیر قرآن
چکیده :
علی (ع) آگاه به اسرار آیات الهی است. علم او از وحی و الهام حق سرچشمه گرفته و آموزگار نخستین عالم بشریّت، شأن نزول و تأویل و تفسیر آیات را به او آموخته است. حامل وحی و هادی هُدا، همۀ علوم اوّلین و آخرین را به علی (ع) آموزش داده است. قرآن در قلب علی (ع) است همان گونه که بر قلب پیامبر بشیر و نذیر نازل گردید، تفسیر سر برافراشته علی (ع) از صحیفه ی نور، ثمین و ثاقب و پُرثمر است. علی (ع) قرآن ناطقی است که مفسّر و مبیّن و مدرّس علوم قرآنی است. علی (ع) همچون غوّاصی در دریای بی کران کتاب خدا سباحت می کند و گوهرهای گرانقدر تأویل آیات را برای هدایت انسانها به ارمغان می آورد. او می داند که آیات قرآن درباره کی و چه مقدار و به چه شأن نزول با چه شرایط و چه مکان و برای چه موضوع و در حضور چه کسی و با چه شرایطی نازل شده است. او قادر است برای اهل تورات به تورات آنها و برای اهل انجیل به انجیل آنها و برای اهل زبور به زبور آنها و برای اهل قرآن به قرآن حکم دهد و قضاوت کند و ذرّه ای از حقیقت علمی و حکمی تجاوز ننماید. او با شعاع دانش خود با تأویل آیات الهی دلهای افراد مشتاق را رخشان و آنان را شیفته و شیدای شهد تفسیرات و تشریحات خود می کند.
اهل بیت (ع) که از انوار علم الهی بهره مندند، در تفسیر کلام کریم صباوار مصداق راستین و صادقی از نافه گشایان گیسوی گرانقدر قرآنند. آنان با شگفتی شورآفرینِ سخن، شمیم شامّه نواز معارف عالمتاب کتاب کامل کردگار توانا را از بطن آن بیرون کشیده و به اطراف و اکناف جهان می پراکنند. آنان حقایق نقلی، عقلی و حقیقی فرقان قایم را موی شکافانه تفسیر و تشریح می کنند و دروازه های درک و فهم سعادت و رستگاری انسانها را
می گشایند. از میان اهل بیت (ع)، دیدگاه حضرت علی (ع) را که درگاه دانش نبوّت و مُبیّن امّت است، در تأویل تنزیل ذوالجلال موردنظر قرار می دهیم، زیرا پیامبر جهان پناه اسلام بارها بیان داشته که «من بر تنزیل قرآن و علی بر تأویل آن با کفّار می جنگیم». پیکار علی (ع) با سردمداران سودجوی مسندطلبی است که صحیفه حکیم را به میل و دلخواه خود تأویل و تفسیر به رأی می کنند و هر جا که عشقشان کشید، مناسب با شهوت و شیفتگی و مطابق با شرایط تمایلات خویش به تأویل بلاغ مُبین می پردازند.
هدف از این تحقیق بررسی دیدگاه حضرت علی (ع) در تفسیر حبل حکمت است که خود قرآن ناطق و سیراب شده ی سرچشمۀ وحی و الهام می باشد. علی (ع) از آبشخور علم پیامبر (ص) نوشید و خداوند قرآن را در قلب او جمع نمود، همان گونه که به قلب پیامبر (ص) نازل کرد. او دانشمندترین بشر پس از منجی بشریّت است. اگر علی (ع) نبود شاید برای همیشه معارف منیع کتاب عدل الهی بدون تفسیر می ماند.
پس علی (ع) قافله سالار رستگاران و نگهبان دین و قرآن از تحریف و تأویل گمگشتگان است.
من ا... التّوفیق
1- زهرا خلفی ـ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
2- ندا زرعی کارمند دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
:: موضوعات مرتبط:
مقالات ،
دیدگاه حضرت علی (ع) در تفسیر قرآن،
،
:: برچسبها:
دیدگاه حضرت علی (ع) در تفسیر قرآن,